Artikelen

Het Coronavirus en jouw immuunsysteem - 16 maart 2020

Het Coronavirus is gesprek van de dag. Het COVID-19 grijpt om zich heen wat leidt tot steeds strengere maatregelen om verder besmettingen te voorkomen. In deze post geef ik je een aantal tips over wat je zelf verder nog kunt doen om een besmetting te voorkomen of ervoor te zorgen niet al te ziek te worden door een besmetting. Wat heel belangrijk is is een goed werkend immuunsysteem (weerstand). Het immuunsysteem is een verzamelnaam voor lichaamseigen barrières, organen (o.a. gezond darmmicrobioom, goed werkende leverontgifting), moleculen en antistoffen die je beschermen tegen ongewenste indringers (waaronder schimmels, parasieten, bacteriën en virussen). Ons lichaam wordt diverse keren per dag aangevallen door een virus. Dat gaat vaak goed en dat heb je voornamelijk aan je immuunsysteem te danken. Zaak dus om je immuniteit goed te verzorgen. Maar hoe doe je dat?

De inname van voldoende Vitamine C is heel belangrijk. Vitamine C is bij vele processen in het lichaam betrokken, waarvan het immuunsysteem er een is. Het is zo ie zo verstandig om Vitamine C preventief in te zetten, dus al voordat je griepklachten krijgt. De voornaamste bronnen van Vitamine C zijn: groenten, fruit, aardappelen, (orgaan)vlees. 

Zink speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem vanwege de antivirale werking. Daarnaast werkt het samen met Vitamine C. Bronnen van zink zijn: vlees, gevogelte, zeevoedsel, zuivel, (ongeraffineerde) granen, bonen, noten en zaden. Met name eiwitrijke voedingsmiddelen (van dierlijke herkomst) bevatten veel zink. 

Vitamine D3 is onder ander betrokken bij het afweersysteem. Aangezien Vitamine D3 wordt aangemaakt onder invloed van blootstelling aan zonlicht op onze huid, hebben de meeste mensen deze tijd van het jaar een tekort aan Vitamine D. Suppletie van D is dus sterk aanbevolen. Bronnen: vette vissoorten zoals haring, meerval, zalm, makreel en sardientjes. Echter zijn dit relatief kleine bronnen van Vitamine D. 

Verder is het belangrijk om zo veel mogelijk onbewerkt voedsel te eten. Eet verder gevarieerd en voldoende vezels om jouw darmflora te optimaliseren. Een gezonde darmflora heeft een positieve invloed op jouw immuunsysteem. 

Zie ook dit filmpje met aanbevelingen van de ISOM (International Society for Orthomolecular Medicine: https://youtu.be/CWVHupIX

Tot slot nog een paar leefstijltips:

- Reduceer stress door activiteiten als sporten, sauna, massage, meditatie. Deze activiteiten hebben een positieve invloed op jouw immuunsysteem.
- Neem regelmatig een koude douche! Hiermee geef je je immuunsysteem een boost.

Wil je producten als Vitamine C of D3 aanschaffen en daar meer informatie over hebben, neem dan gerust contact met mij op.



Informatie volgt.